فروش ویژه بلک فرای دی فروشگاه دورفون ، تخفیف های ویژه را از دست ندهید.

سیستم اعلام حریق

ساقینویسنده: ساقی
بازدید: 363 بازدید
سیستم-اعلام-حریق

سیستم اعلام حریق چیست؟

سیستم یا دستگاه اعلام حریق به مجموعه ای از تجهیزات آتش نشانی که هماهنگ با هم جهت خبر دادن و آشکارسازی وقوع حریق در محیط سازمان یا هر مکان دیگر عمل می کنند، گفته می شود. از جمله خدمات قابل ارائه توسط فروشگاه دورفون در کنار فروش تجهیزات اعلام حریق، طراحی انواع دستگاه اعلام حریق و همچنین نصب و اجرای سیستم اعلام حریق می باشد.

انواع سیستم اعلام حریق

ابتدا باید بیان کنیم که سیستم اعلام کننده حریق از نظر نحوه آغاز به دو صورت دستی و خودکار وجود دارد:

سیستم اعلام حریق دستی

سیستم اعلام حریق دستی سیستمی است که شامل کاشف خودکار نیست و هشدار فقط از طریق دست توسط انسان آغاز می شود. در واقع دستگاه اعلام حریق دستی بدون اپراتور کارایی ندارد. تمام ساختمان هایی که دستگاه اعلام حریق خودکار دارند الزاما باید سیستم اعلام حریق دستی هم داشته باشند.

دستگاه اعلام حریق اتومات (خودکار)

سیستم اعلام حریق اتومات سیستمی است که دارای یک سری حسگر است که به یک یا چند محصول حریق حساس هستند و در صورت حس کردن آن ها به صورت خودکار فعال می شوند. دستگاه اعلام حریق خودکار شامل دو سیستم موضعی و مرکزی نیز می باشد.

سیستم اعلام حریق اتومات موضعی (انفرادی)

به این صورت است که بر روی آشکارساز ها آژیر هشدار نصب شده است. کاشف های موضعی باید دارای طول عمر 5 سال و باتری مناسب جهت استفاده باشند.

دستگاه اعلام حریق خودکار مرکزی

دارای پنل مرکزی هستند و آشکارساز ها سیگنال را به پنل و پنل به آژیر ها و غیره می رساند.

انواع سیستم اعلام حریق اتومات (خودکار) مرکزی

سیستم اعلام حریق متعارف (Conventional): هنگام مراجعه به سیستم های اعلام حریق، به احتمال زیاد اصطلاح یک دستگاه اعلام حریق متعارف یا معمولی یا کانونشنال را خواهید شنید. یک سیستم اعلام حریق متعارف یک هشدار وقوع آتش است که منطقه آشکارساز فعال یا نقطه تماس دستی را توسط یک LED شناسایی می کند. این متفاوت از یک پیام متنی است که در دستگاه اعلام حریق آدرس پذیر در یک صفحه نمایش LCD ایجاد می شود. در واقع در دستگاه اعلام حریق متعارف یا کانونشنال منطقه حدودی حریق مشخص می شود.

انواع-سیستم-اعلام-حریق

دستگاه اعلام حریق آدرس پذیر (Addressable): یک دستگاه اعلام حریق آدرس پذیر از مجموعه ای از آشکارساز های آتش و دستگاه هایی ساخته شده است که به یک صفحه کنترل مرکزی متصل می شوند. با استفاده از سیستم های آدرس پذیر، هر دستگاه دارای یک آدرس یا مکان است، که این امکان را می دهد تا آشکارساز دقیق مکان حریق ایجاد شده را به سرعت شناسایی کند. به عبارتی دیگر در دستگاه اعلام حریق آدرس پذیر به طور دقیق دیوایسی که دچار حادثه شده است را مشخص می کند. به نوعی از دستگاه اعلام حریق آدرس پذیر سیستم اعلام حریق هوشمند نیز گفته می شود.

دستگاه اعلام حریق بی سیم (Wireless): سیستم های اعلام حریق بی سیم از هیچ گونه سیم کشی بین پانل کنترل آتش و سایر دستگاه ها استفاده نمی کنند. بیشتر سیستم اعلام حریقی که امروزه استفاده می شوند بی سیم هستند. از پیشرفته ترین فن آوری هوشمند استفاده می کنند و می توانند در یک خانه هوشمند با کاربرد های مختلف نرم افزاری ادغام شوند. در سیستم های اعلام حریق بی سیم، سیگنال از ردیاب ها به صفحه کنترل با فرکانس رادیویی منتقل می شود. دستگاه اعلام حریق بی سیم در اماکنی که امکان سیم کشی و یا تغییر و دسترسی به تمام نقاط آن وجود ندارد استفاده می شود.

سیستم اعلام حریق یا اعلان حریق کدام درست است؟

اگر بخواهیم به معنی لغوی اعلام حریق یا اعلان حریق توجه کنیم باید بیان کنیم اعلان حریق در لغت به معنی ظاهر کردن و آشکار کردن و اعلام حریق در لغت به معنی هشدار دادن یا آگاه کردن است. از آنجایی که عملکرد این سیستم به صورت آشکار کردن حریق است اعلان حریق درست است. همچنین برای تجهیزاتی مانند آژیر و فلاشر که وظیفه آگاه کردن را دارند اعلام حریق استفاده می شود. اما به طور عمومی این دو واژه معادل هم هستند و با یک مفهوم مشترک استفاده می شوند.

سیستم اعلام حریق هوشمند چیست؟

سیستم اعلام حریق هوشمند مجموعه ای از تجهیزات آتش نشانی است که به هم متصل شده و کامل کننده کار یکدیگر هستند که به وسیله این تجهیزات وجود خطر یا رخداد حادثه را هشدار می دهد. همان طور که بالاتر ذکر کردیم نوعی از دستگاه اعلام حریق آدرس پذیر به عنوان دستگاه اعلام حریق هوشمند شناخته می شود.

تجهیزات آتش نشانی از جمله دتکتور ها با توجه به وجود دود یا حرارت داده هایی از محیط اطراف جمع آوری می کنند که این داده ها به صورت سیگنال هایی به کنترل پنل یا دستگاه مرکزی اعلام حریق فرستاده می شود. کنترل پنل به عنوان هسته سیستم اعلام حریق این داده ها را بررسی می کند و دستور اعلام حریق را به دستگاه های هشدار دهنده همچون آژیر و فلاشر ارسال می کند. در واقع کنترل پنل راه ارتباطی بین دستگاه های آشکارساز و دستگاه های هشدار دهنده است.

عملکرد دستگاه اعلام حریق

همانطور که می دانیم سیستم اعلام حریق در دو نوع سیستم اعلام حریق دستی و دستگاه اعلام حریق اتوماتیک وجود دارد. نحوه عملکرد دستگاه اعلام حریق دستی با نحوه عملکرد دستگاه اعلام حریق اتوماتیک بسیار متفاوت است. در سامانه اعلام حریق دستی نحوه عملکرد به این صورت است که با فشار دادن شستی توسط کاربر آژیر به صدا در می آید و افراد موجود در محل آگاه می شوند. اما در سامانه اعلام حریق اتوماتیک عملکرد به این صورت می باشد زمانی که دتکتورها دود یا حرارت را سنس کنند به کنترل پنل اطلاع می دهند و کنترل پنل دستور هشدار را به آژیر و فلاشر می دهد و با فعال شدن این دو تجهیز اعلام حریق صورت می گیرد.

سیستم-اعلام-حریق-هوشمند

مزایای سیستم اعلام حریق هوشمند

  • سیستم اعلام حریق هوشمند قابلیت اتصال به دیگر تجهیزات امنیتی ساختمان را دارد.
  • نگهداری و تعمیر دستگاه اعلام حریق هوشمند هزینه کمی به همراه دارد.
  • به صورت 24 ساعته ساختمان را مانتیور می کند.
  • در دستگاه اعلام حریق هوشمند امکان این وجود دارد تا حساسیت تجهیزات آشکار کننده توسط شخص تنظیم شود.
  • دستگاه اعلام حریق هوشمند احتمال بروز آتش سوزی را تشخیص می دهد.
  • با تشخیص به موقع آتش سوزی از خسارات سنگین جانی و مالی جلوگیری می کند.

جدول استاندارد های سیستم اعلام حریق آتش نشانی

سیستم اعلام حریق آتش نشانی در کشور های مختلف دارای استاندارد های مختلف می باشد که در جدول زیر به آنها اشاره شده است.

ردیف کشور استاندارد
1 امریکا NFPA
2 کانادا ULC
3 انگلستان BS58
4 اروپا EN54
5 امریکا UL
6 امریکا FM

اجزای سیستم اعلام حریق آتش نشانی

کنترل پنل اعلام حریق (FACP)

واحد کنترل اعلام حریق، مرکز فرماندهی سیستم اعلام حریق و یا قلب سیستم محسوب می شود و بر اطلاعات ورودی و خروجی و یک پارچگی سیستم نظارت دارد و آن ها را کنترل می کند.

منبع تغذیه اصلی سیستم اعلام حریق

منبع تغذیه اصلی که با جریان متناوب برق شهری شروع به کار می کند معمولا 120 تا 240 ولتی است.

منبع تغذیه ثانویه (پشتیبان) سیستم اعلام حریق

برای تامین برق مورد نیاز شامل باتری یا انواع منبع تغذیه اضطراری مثل ژنراتور می باشد. در مواقعی که منبع تغذیه اصلی دچار مشکل شود منبع تغذیه ثانویه وارد مدار می شود. باتری های کنترل پنل معمولا 2 عدد هستند که یا درون کنترل پنل اصلی سیستم اعلام حریق و یا بیرون از آن، در جعبه باتری قرار می گیرند.

دستگاه های آغاز کننده دستگاه اعلام حریق

ورودی های واحد کنترل محسوب می شوند. هر دو حالت اتوماتیک و یا دستی آن ها در بازار موجود است. به طور مثال دستگاه های آغاز کننده سیستم اعلام حریق شامل شستی اعلام حریق، دتکتور دودی اعلام حریق، دتکتور حرارتی، دتکتور گازی، دتکتور شعله و دتکتور ترکیبی می شوند. که هر کدام از آن ها نیز به انواع مختلف تقسیم بندی می شوند.

دستگاه های اطلاع رسانی سیستم اعلام حریق

این دستگاه ها از انرژی منبع انرژی استفاده می کنند تا خبر حریق (اعلام حریق) را به افراد و ساکنین بدهند. دستگاه های اعلام حریق شامل لامپ چشمک زن، ریموت اندیکاتور (چراغ نور بارق)، آژیر های الکترومکانیکی و الکتریکی، زنگ و بلندگو یا ترکیبی از آن ها نیز می باشد.

رابط های ایمنی ساختمان سیستم اعلام حریق

با تاثیر گذاری بر روی گزینه هایی مثل جریان هوا، نور، کنترل فرآیند موجب می شود سیستم اعلام حریق قسمت هایی از محیط را کنترل کند. مثل باز و بسته کردن درب های اضطراری و غیره.

تکرار کننده دستگاه اعلام حریق

پنل یا دستگاه تکرار کننده سیستم اعلام حریق کلیه عملیاتی که در سامانه اعلام حریق ایجاد می شود و روی دستگاه کنترل اصلی نمایش داده می شود را تکرار و محل آتش سوزی و یا خطوط معیوب را به طور دقیق مشخص می کند و امکان کنترل و بازرسی کل سیستم را فراهم می آورد. این دستگاه جهت مانیتورینگ و نمایش وضعیت پنل اصلی اعلام حریق در مکانی دیگر است که نشان دهنده وضعیت عادی، خطا ها و حریق های سیستم است. این دستگاه فقط کاربرد نظارتی دارد.

تفاوت سیستم اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر

هر دستگاهی که به سیستم اعلام حریق آدرس پذیر متصل است آدرس منحصر به فرد خود را دارد. با تشخیص آتش سوزی، آدرس دستگاه، در صفحه کنترل اصلی نشان داده می شود و به شما می گوید دقیقاً کدام دستگاه فعال شده است. با این کار می توانید مکان دقیق آتش سوزی را پیدا کرده و سریع خاموش کنید.

اما در یک سیستم اعلام حریق متعارف، هیچ راهی برای تعیین محل دقیق آتش سوزی وجود ندارد. با این حال، با سیم کشی ساختمان خود در مناطق مختلف بر اساس زون بندی، می توانید یک ایده کلی از محل آتش سوزی دریافت کنید. به عنوان مثال اگر دو طبقه دارید، می توانید طبقه اول را به عنوان منطقه (زون) 1 و طبقه دوم را به عنوان منطقه (زون) 2 سیم کشی کنید. بنابراین اگر آتش سوزی در زون 1 باشد، می دانید که آتش در طبقه اول رخ داده است.

مزایای استفاده از سیستم اعلام حریق آتش نشانی

اولین و مهم ترین سود استفاده از سیستم اعلام حریق، نجات جان انسان ها است. کوچک ترین اهمیت دستگاه اعلام حریق این است که افراد را نسبت به ایجاد آتش، آگاه می کند و به آن ها اجازه فرار می دهد. مزیت بعدی سامانه اعلام حریق این است که موجب کاهش آسیب مالی بیشتر می شود. همچنین دستگاه اعلام حریق با آگاهی سریع تر افراد و سازمان آتش نشانی وقفه کاری کمتری در کسب و کار افراد ساکن ساختمان ایجاد می کند.

سیستم-اعلام-حریق-آتش-نشانی

گزینه ارزان تر برای خرید سیستم اعلام حریق

هزینه خرید پنل های سیستم اعلام حریق متعارف بسیار کمتر است اما نصب آن ها گران تر است. این بدان دلیل است که هر دستگاهی که در حال اتصال است به سیم مخصوص خود نیاز دارد. اما در سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر، یک حلقه سیم چندین دستگاه را به هم متصل می کند. این بدان معنی است که سیستم های اعلام حریق متعارف در مرحله نصب به سیم بیشتر و ساعت کار بیشتری نیاز دارند.

علاوه بر این سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر دارای مجموعه ای از امکانات دیگر هستند که می توانند به صرفه جویی در هزینه کمک کنند. به عنوان مثال، پانل های درزگیر آدرس پذیر جریان هوا را از طریق ردیاب های دود کنترل می کنند تا از وقوع هشدار های دروغین جلوگیری کنند، که این امر می تواند برای یک کسب و کار هزینه بر باشد.

سیستم اعلام حریق قابل اطمینان تر

پانل هشدار سیستم اعلام حریق آدرس پذیر قابل اطمینان تر است. این به این دلیل است که سیم در هر دو انتها به صفحه کنترل پنل متصل می شود اگر یک انتهای حلقه قطع شود، سیگنال ها هنوز می توانند از طریق انتهای دیگر حلقه به صفحه کنترل ارسال شوند. از ماژول های جداسازی حلقه برای جداسازی دستگاه های روی حلقه نیز استفاده می شود این بدان معنی است که اگر یک دستگاه قطع شود، مدار را غیرفعال نمی کند. اما در یک دستگاه اعلام حریق متعارف اگر یک سیم قطع شده باشد، دستگاه قطع می شود.

جدول مقایسه سیستم اعلام حریق متعارف و آدس پذیر

سیستم اعلام حریق متعارف سیستم اعلام حریق آدرس پذیر
عملکرد پایین تر بالاتر
نصب پیچیده آسان
قیمت خرید کمتر بیشتر
قیمت نصب بیشتر کمتر
تشخیص مکان احتراق غیر دقیق دقیق
سیم کشی با دو سیم حلقوی
سازگاری بین مارک های مختلف دارد ندارد
محل استفاده مکان کوچکتر مکان بزرگتر

قیمت سیستم اعلام حریق

قیمت سیستم اعلام حریق با توجه به نوع آن و تجهیزاتی که انتخاب می کنیم و تعداد آن ها متفاوت است. برای اطلاع از قیمت دقیق و مشاوره با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید یا در جدول زیر بر روی لینک تماس با ما کلیک کنید.

دسته بندی دسته‌بندی نشده
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت