بهترین روش نصب آیفون تصویری

ساقینویسنده: ساقی
بازدید: 999 بازدید
نصب آیفون تصویری

نصب آیفون تصویری

نصب آیفون تصویری به دلیل سطح امنیت بالایی که برای ساکنان فراهم می‌ کند، در ساختمان‌ های مسکونی از واحد های تک تا برج‌ های چند طبقه بسیار رایج شده است. هرچند نصب آیفون صوتی نیز هنوز طرفداران خود را دارد. در ابتدا، نصب و سیم‌ کشی آیفون تصویری به نظر می‌ رسد که برای افرادی که تجربه‌ ای در زمینه برق و سیم‌ کشی ندارند، بسیار دشوار است.

روش نصب آیفون تصویری

قبل از آنکه توضیحات اصلی در خصوص نحوه سیم کشی و نصب آیفون تصویری را برای شما بازگو کنیم. در این روش، پنل داخلی و خارجی با استفاده از یک کابل 4 سیمه به یکدیگر وصل می‌ شوند. هم چنین، ارتباط بین پنل و قفل بازکن و ترانس تغذیه از طریق یک کابل 2 رشته‌ ای انجام می‌شود. در زمان سیم‌ کشی و نصب آیفون‌ های تصویری، مهم است که کابل رابط را به سوکت متناظر خود در پنل‌ های داخلی و خارجی متصل کنید. اکثراً در آیفون‌ های تصویری، سیم‌ کشی به صورت پیچی نبوده و تنها نیاز است که سر سیم را به پورت مناسب خود در پشت پنل متصل کنید. در ادامه، توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد.

لوازم مورد نیاز برای نصب آیفون تصویری

برای نصب آیفون تصویری، لازم است در زمان سیم‌ کشی برق ساختمان یک پریز برق مخصوص آیفون در نظر گرفته شود. این مسئله بسیار مهم است و باید توسط یک برق کار مجرب در ساختمان مورد توجه قرار بگیرد. برای آیفون‌ ها، می‌ توان از کابل معمولی و کابل فویل‌ دار استفاده کرد. در صورتی که می‌ خواهیم صدا و تصویر دریافتی از آیفون تصویری بدون هیچ گونه نویز و انقطاع باشد، بهترین راهکار استفاده از کابل فویل‌دار است. این نوع کابل دارای یک لایه فویل است که روی سیم‌ ها قرار می‌ گیرد و از تداخل و نویز در صدا و تصویر جلوگیری می‌ کند.

هم چنین، یک شیلد لخت نیز بر روی سیم قرار دارد که از نویز جلوگیری می‌ کند. سطح مقطع هر رشته از کابل آیفون تصویری معمولاً ۰.۴ یا ۰.۶ میلی‌متر است و تعداد رشته‌ های سیم درون کابل بسته به برند آیفون تصویری و نیاز سیم‌کشی متفاوت است، اما اکثراً از نوع ۲ زوج یا چهار سیمه استفاده می‌ شود. آیفون‌ های تصویری مورد بحث در این مطلب، در برند های مختلف و در دو نوع سیاه و سفید و رنگی در بازار موجود هستند.

لوازم نصب آیفون تصویری
نصب آیفون تصویری

قسمت های مختلف آیفون های تصویری در هر نوع و برندی که باشند، به قرار زیر است:

  • ترانس تغذیه

این وسیله برق شهر را دریافت کرده و ولتاژ آن را به مقدار مصرفی آیفون تصویری تبدیل می کند. به این صورت برق آیفون تامین می شود.

خرید آیفون تصویری های با کیفیت از فروشگاه آیفون

  • پنل داخلی

طراحی پنل داخلی آیفون تصویری ممکن است در جزئیات خود در برندهای مختلف کمی متفاوت باشد. اما به طور کلی پنل داخلی آیفون تصویری از قسمت های زیر تشکیل شده است:

  • گوشی و میکروفن برای برقراری ارتباط صوتی با شخصی که در جلوی پنل خارج از ساختمان قرار دارد.
  • صفحه نمایش که صفحه دوربین نصب شده روی پنل خارجی را نمایش می دهد.
  • یک عدد دکمه که روی پنل داخلی آیفون تصویری تعبیه شده و می توانیم بدون برداشتن گوشی، تصویر فرد پشت درب را مشاهده کنیم.
  • دکمه دیگری که با فشردن آن عمل درب باز کردن را برای ما انجام می دهد.
  • یک عدد ال ای دی بر روی گوشی آیفون تصویری وجود دارد که نشان می دهد آیفون روشن است یا خاموش.
  • در کنار گوشه آیفون یک سری دکمه برای تنظیم میزان صدا، مقدار روشنایی و شدت رنگ تصویر قابل نمایش در صفحه مانیتور وجود دارند.
  • دکمه دیگری بر روی پنل داخلی آیفون قرار داده شده که می توان بدون اینکه اتصال برق آن را قطع یا وصل کنیم، آیفون را روشن و خاموش کنیم.
  • در پشت قاب گوشی آیفون تصویری تعدادی ترمینال به چشم می خورند که به منظور اتصال گوشی به قسمت های مختلف آیفون، هم چون پنل، در بازکن و برق شهر تعبیه شده اند و سیم کشی آیفون از قسمت ترمینال ها صورت می گیرد.
  • یک قطعه فلزی در پشت قاب پنل داخلی آیفون تصویری قرار دارد که به منظور اتصال گوشی به دیوار از این قطعه استفاده می شود.
  • پنل خارجی جلوی درب

پنل خارجی آیفون تصویری از قسمت های مختلفی از جمله یک صفحه فلزی ساخته شده از آلیاژ آلومنیوم و تعدادی دکمه به تعداد طبقات ساختمان به منظور به صدا درآوردن زنگ گوشی در یکی از طبقات یا واحدها تشکیل شده است همچنین از یک عدد دوربین از نوع CCD برای انتقال تصویر به مانیتور داخل واحدها در آیفون های تصویری استفاده می شود.

در آیفون‌ های تصویری، نوع دوربین به تفاوت کارایی و برند دستگاه بستگی دارد و معمولاً در دو نوع سیاه سفید و رنگی موجود است. در این دوربین‌ ها، لنز دوربین ثابت است و در زمان نصب باید توجه کنیم که پنل خارجی را به گونه‌ ای روی دیوار قرار دهیم که در معرض نور شدید خورشید قرار نگیرد. این اقدام باعث می‌ شود تصویر به صورت واضح به داخل واحد ها منتقل شود. علاوه بر این، بر روی دوربین آیفون تصویری در پنل خارجی یک شیشه محافظ قرار داده شده است تا آب، گرد و خاک به داخل دوربین نفوذ نکند و آن را خراب نسازد.

علاوه بر این بر روی پنل خارجی یک عدد بلندگو برای پخش صدا از بیرون به پنل داخل ساختمان قرار دارد اگر پشت پنل خارجی آیفون تصویری را نگاه کنید، تعدادی ترمینال را نیز خواهید دید که برای اتصال به گوشی داخلی و منبع تغذیه مورد استفاده قرار می گیرند چنانچه آیفون تصویری شما به دوربین دید در شب مجهز باشد، تعدادی ال ای دی های مادون قرمز نیز بر روی پنل خارجی آن وجود دارند تا تصویر در شب قابل تشخیص و واضح باشد.

اطراف پنل خارجی را نواری پلاستیکی محصور کرده است تا از نفوذ آب به داخل پانل جلوگیری شود. پنل خارجی آیفون تصویری را می توان پس از جایگذاری قاب پنل در داخل دیوار و به وسیله پیچ نصب نمود.

پنل نصب آیفون تصویری
نصب آیفون تصویری
  • قفل درب باز کن

در زمان نصب آیفون تصویری می توان از دو نوع قفل در باز کن در مدل های زنجیره ای و مغناطیسی استفاده کرد. در قفل در باز کن زنجیره ای یک فنر تعبیه شده است که به وسیله این فنر و انرژی ذخیره شده در آن زنجیز کشیده شده و زبانه قفل به داخل حرکت می کند تا در باز شود. در مدل مغناطیسی یک آهنربا وجود دارد که به منبع تغذیه ما با ولتاژ 12 ولت وصل می شود و زبانه قفل را به داخل می کشد تا درب باز شود.

نحوه نصب و سیم کشی آیفون های تصویری

روش سیم‌ کشی آیفون‌ های تصویری با توجه به برند و طراحی مختلف بر روی این دستگاه‌ ها متفاوت است. اما در این قسمت، به ساده‌ ترین و عمومی‌ ترین روش سیم‌ کشی آیفون تصویری اشاره خواهیم کرد تا شما بتوانید آیفون تصویری خود را سیم‌ کشی کنید. وقتی از سیم‌ کشی آیفون تصویری صحبت می‌ کنیم، منظورمان این است که ابتدا برق مورد نیاز برای روشن شدن آیفون را به آن اتصال دهیم. سپس برای فعال شدن آیفون، باید ارتباط بین پنل خارجی و داخلی و هم چنین قفل درب بازکن آیفون تصویری را برقرار کنیم.

بنابراین مدار سیم کشی آیفون تصویری به سه قسمت تقسیم می شود:

  1. تامین برق آیفون از برق شهری تا منبع تغذیه
  2. ارتباط بین پنل خارجی و گوشی و مانیتور در پنل داخلی
  3. ارتباط بین آیفون تصویری و قفل درب باز کن
  • لوله گذاری برق آیفون تصویری

برای اینکه کابل برق مورد نیاز برای نصب آیفون تصویری را در ساختمان فراهم کنیم، باید ابتدا لوله گذاری را انجام دهیم پس از قسمت درب خروجی ساختمان تا محل نصب پنل داخلی آیفون تصویری لوله برق را به صورت توکار و مستقیم اجرا می کنیم.

بهتر است محل نصب پنل داخلی آیفون تصویری در نزدیکی آشپزخانه باشد. دقت کنید اگر فاصله بین آشپزخانه تا گوشی واحد زیاد است، در همین مرحله باید لوله گذاری مخصوص گوشی اضافی یا اینترکام را انجام دهیم در این صورت دیگر مجبور نیستیم لوله گذاری را به صورت روکار انجام داده و از زیبایی محیط داخلی ساختمان بکاهیم.

  • سیم کشی آیفون تصویری

تمامی ارتباطات برقی مورد نیاز در نصب آیفون تصویری توسط کابل برق صورت می گیرد. این کابل برق بهتر است فویل دار و شیلدار بوده و هرگز از کابل تکه شده به منظور سیم کشی آیفون تصویری نباید استفاده شود یک تفاوت اساسی بین آیفون صوتی با آیفون تصویری در این است که در آیفون های صوتی لازم نیست تا برق 220 ولت را به گوشی آیفون برسانیم اما در سیم کشی آیفون تصویری لازم است تا گوشی آیفون از برق 220 ولت تغذیه کند، در غیر این صورت آیفون روشن نمی شود.

وقتی شما یک آیفون تصویری را از فروشگاه تهیه می‌ کنید، در داخل جعبه یا بسته‌ بندی محصول کابلی با سوکت ورودی و چهار رشته سیم، و هم چنین یک کابل دو رشته‌ ای می‌ یابید. از کابل چهار رشته برای برقراری ارتباط بین پنل داخلی و خارجی آیفون تصویری استفاده می‌ شود. برای این منظور و با توجه به فاصله بین پنل خارجی و داخلی آیفون تصویری، سیم‌ های رابط دو زوج یا چهار سیمه را به این کابل اضافه می‌ کنیم. سپس کافی است فیش‌ های کابل را به محل مشخص شده در پشت قاب پنل داخلی و قاب پنل خارجی متصل کنید تا ارتباط بین دو پنل برقرار شود.

رنگ بندی سیم ها در آیفون تصویری 4 سیمه

نصب آیفون تصویری- سیم ها
نصب آیفون تصویری

معمولاً رنگ بندی سیم ها در آیفون تصویری 4 سیمه، که عمومی ترین آن هاست، به قرار زیر می باشد:

  • سیم قرمز رنگ مخصوص انتقال رفت و برگشت صدا که رله درب بازکن را تحریک کرده و آلارم زنگ را به صدا در می آورد.
  • سیم آبی رنگ حامل ولتاژ منفی پنل است و به نام منفی مشترک شناخته می شود.
  • سیم زرد رنگ حامل ولتاژ مثبت از مانیتور به سمت پنل است.
  • سیم سفید رنگ مخصوص انتقال تصویر از دوربین پنل خارجی به مانیتور داخل ساختمان می باشد.

با توجه به توضیحات مربوط به سیم‌های رابط در نصب آیفون تصویری، مشخص می‌شود که بیشترین عملکرد به سیم قرمز رنگ آیفون تصویری اختصاص دارد. این سیم، علاوه بر انتقال صدا از پنل به مانیتور و از مانیتور به پنل، مسئول ارسال فرمان‌های مربوط به باز کردن درب و فعال‌سازی آلارم زنگ داخل واحد نیز می‌باشد. همچنین، اتصال برق 220 ولت به گوشی آیفون نیز به مدار بعدی اختصاص دارد.

در پشت پنل داخلی آیفون‌های تصویری، یک کابل سفید یا مشکی رنگ را به همراه یک دوشاخه برق مشاهده خواهید کرد. اگر در محل نصب پنل داخلی آیفون تصویری پریز برق وجود داشته باشد، می‌توانید با اتصال این دوشاخه به برق، مانیتور آیفون تصویری را روشن کنید. اما معمولاً کاری که اکثر نصابان آیفون تصویری انجام می‌دهند، قطع کردن این کابل دو رشته و مستقیماً اتصال سیم فاز و نول به گوشی است. در این صورت، لازم نیست آیفون را به پریز برق متصل کنید. همچنین، در پشت پنل داخلی آیفون تصویری، چند سوکت نیز قرار دارد. سوکت اول برای اتصال چهار رشته سیم به پنل دم درب است، سوکت چهار سیم بعدی برای اتصال به یک گوشی صوتی دیگر و سوکت 7 سیم برای اتصال حافظه کشویی به مانیتور می‌باشد.

توضیحات بیشتر

با استفاده از حافظه موجود، شما می‌توانید تصاویر افراد را در آن ذخیره کنید. اما اگر نمی‌خواهید از حافظه استفاده کنید، باید پین‌های شماره 3 و 4 در سوکت 7 سیم را با یکدیگر کوتاه کنید. در غیر این صورت، تصاویر برفکی و سفید را در صفحه نمایشگر آیفون مشاهده خواهید کرد. برای برقراری ارتباط بین دو پنل، باید سیم‌های دو سوکت 4 سیم در پنل داخلی و خارجی را به صورت متناظر به یکدیگر متصل کنید. در این مرحله، کابل ارتباطی 2 سیم که درباره آن صحبت کردیم، نصب می‌شود.

به این صورت عمل می‌کنید که ترمینال‌های AC ترانس که خروجی برق 12 ولت AC را تأمین می‌کنند، با دو رشته سیم قفل بازکن و 2 رشته سیمی که از پنل خارج شده‌اند، سری می‌شوند. معمولاً دو رشته سیم خروجی از پنل آیفون تصویری به رنگ سیاه هستند. این سیم‌کشی آیفون تصویری به ارتباط بین ترانس و پنل ختم می‌شود.

در قسمت بیرونی آیفون تصویری به دو رشته سیم مثبت و منفی به منظور تغذیه پنل نیاز داریم. برای این منظور ترمینال های مثبت و منفی ترانس با خروجی برق 12 ولت DC به سوکت های 2 رشته ای در پشت پنل متصل می شوند.

ترتیب شماره ترمینال ها در سوکت کابل ارتباطی آیفون تصویری به صورت زیر است:

  • ترمینال شماره یک برای اتصال سیم قرمز رنگ
  • ترمینال شماره 2 برای اتصال سیم آبی رنگ
  • ترمینال شماره 3 برای اتصال سیم زرد رنگ
  • ترمینال شماره 4 برای اتصال سیم سفید رنگ

اگر در نصب آیفون تصویری شما دارای چراغ های ال ای دی روشن کننده پنل در قسمت زیر اسمی زنگ ها باشد، یک سوکت 2 پین کوچک دیگر در پشت پنل آیفون تصویری وجود دارد در این صورت در زمان خرید آیفون تصویری یک عدد سیم 2 رشته با سوکت 2 پین به شما داده می شود، که باید برق 12 ولت DC را از طریق همین سوکت به پنل وصل کنید رنگ سیم های موجود بر روی این سیم 2 رشته ای به رنگ های آبی و قرمز است، سیم قرمز رنگ مخصوص اتصال به مثبت و سیم آبی رنگ به منفی 12 ولت DC وصل می شوند. با این کار چراغ های پشت جا اسمی روشن می شوند.

توجه کنید اگر جای سیم های مثبت و منفی را اشتباه وصل کنید، چراغ های زیر جا اسمی ها بر روی پنل خارجی آیفون تصویری روشن نخواهند شد، مگر اینکه شخصی دکمه زنگ را فشار دهد.

طریقه کار آیفون های تصویری

نحوه کار و نصب آیفون تصویری
نصب آیفون تصویری

آیفون های تصویری عملکردی شبیه به آیفون های صوتی دارند، با این تفاوت که علاوه بر انتقال صدا توانایی ارسال تصویر فرد پشت درب را به صفحه مانیتور داخل ساختمان نیز دارند طریقه کار آیفون تصویری به این صورت است که برق شهر از طریق یک کلید مینیاتوری به یک پریز داده می شود و در ادامه دوشاخه برق منبع تغذیه برق آیفون تصویری به این پریز وصل می شود تا برق دار شود.

در نصب آیفون تصویری منبع تغذیه برق شهری 220 ولتی را به ولتاژ مورد نیاز آیفون تبدیل کرده و سپس این جریان را از طریق سیم کشی های داخلی و خارجی به قفل درب باز کن و پنل جلوی درب ساختمان منتقل می کند ورودی منبع تغذیه در آیفون های تصویری 220 ولت AC بوده و خروجی های آن 12 ولت AC و 12 ولت DC می باشند.

تغذیه آیفون تصویری

در نصب آیفون تصویری، به طور معمول گوشی و مانیتور مستقیماً به برق شهر متصل می‌ شوند و از این طریق برق مورد نیاز خود را تأمین می‌ کنند. وقتی شخصی در مقابل آیفون تصویری قرار می‌ گیرد و زنگ را فشار می‌ دهد، ارتباط بین سیم شماره 2 (منفی) و سیم شماره 1 (مثبت) برقرار می‌ شود و ولتاژ سیم شماره 1 کاهش می‌ یابد. در این زمان، مانیتور پیام زنگ را دریافت می‌ کند و ابتدا با پخش آلارم زنگ، حضور شخصی در پشت در را اعلام می‌ کند. سپس صفحه نمایش و مدار های الکترونیکی درون مانیتور روشن می‌شوند تا برای برقراری مکالمه با پنل آماده شوند.

در ادامه، یک ولتاژ 12 ولت مثبت از طریق سیم شماره 3 به پنل ارسال می‌دشود تا پنل خارجی نیز هم زمان روشن شود. سپس از طریق سیم شماره 2 یک صدای کوتاه به پنل ارسال می‌ شود تا شخصی که زنگ را فشار داده، آگاه شود. در حال حاضر، با رسیدن برق 12 ولت مثبت از مانیتور به پنل، تمام قطعات الکترونیکی پنل خارجی شامل میکروفن، بلندگو و دوربین فعال می‌ شوند. از طریق سیم شماره یک، صدا بین مانیتور و پنل خارجی رد و بدل می‌ شود و دوربین با استفاده از سیم شماره 4 تصویر را به مانیتور ارسال می‌ کند.

در صورتی که شاستی زنگ درب بازکن توسط شخص داخل ساختمان فشار داده شود، یک اتصال بین سیم شماره 3 و سیم شماره 1 برقرار می‌ شود. با برقراری این اتصال، ولتاژ سیم شماره یک افزایش می‌ یابد و رله 5 پایه در داخل پنل فعال می‌ شود. در ادامه، رله AC را از ترانس به قفل بازکن هدایت می‌ کند و درب باز می‌ شود.

سخن اخر

نصب آیفون تصویری نسبت به آیفون‌ های صوتی دارای حساسیت بیشتری است. این به این دلیل است که حتی اختلال کوچکی در سیم‌ کشی می‌ تواند تأثیر منفی بر کیفیت تصویر دریافتی داشته باشد. هم چنین، در صورتی که سیم‌ ها را به طرز نادرست متصل کنید، ممکن است فیوز داخلی مانیتور آسیب ببیند و شما مجبور شوید هزینه‌ های بالایی را برای خرید مجدد آیفون تصویری پرداخت کنید. به همین دلیل، توصیه می‌ شود که اگر قصد نصب و سیم‌ کشی آیفون تصویری را دارید و با سیم‌ کشی آشنایی کمی دارید، فقط از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. برای مشاوره، می‌ توانید از مشاوران مجرب ما استفاده کنید.

تلفن تماس

برای اشنایی با محصولات به ادرس های زیر مراجعه فرمایید

ایفون تصویری کوماکس

ایفون تصویری تابا

ایفون تصویری سیماران

دسته بندی آموزش خدمات آیفون تصویری معرفی و رفع مشکلات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت